Spoed?!
Bel 050-3181418

Konijnen

Waarom vaccineren?

Wij raden u aan om uw konijn jaarlijks te laten vaccineren tegen de ziektes VHS en Myxomatose.

Ziektes waartegen gevaccineerd wordt

Viraal Hemorrhagisch syndroom, VHS

VHS wordt ook wel ‘rabbit haemorrhagic disease’ genoemd. Er bestaan twee varianten van de ziekte: RHD1 en RHD2. Het verschil zit vooral in de termijn waarop een konijn symptomen krijgt en de leeftijd.

Sommige konijnen met RHD overlijden zonder enige symptomen te hebben vertoond, anderen krijgen:

• koorts
  • moeite met ademhalen
  • of problemen met het zenuwstelsel.

VHS- of RHD wordt verspreid via direct contact tussen konijnen, maar ook indirect door geïnfecteerde ontlasting, urine en bloed en via voedselbakjes, schoenen en kleding of stekende insecten. Ook konijnen die niet buiten komen kunnen dus besmet raken.

RHD is een hardnekkig virus. Daarom is het belangrijk om uw konijn elk jaar te laten vaccineren tegen beide varianten.

Deze ziekte wordt vooral in de zomer en de herfst gezien. Het wordt veroorzaakt door een virus dat meerdere organen aantast, maar dat vooral grote schade aan de lever toebrengt. Meestal sterven de konijnen binnen 72 uur.

Myxomatose

Dit virus wordt overgedragen door muggen en vlooien, dus met name konijnen die buiten staan zijn kwetsbaar. Vooral in het voorjaar, de zomer en de herfst wordt de ziekte gezien. Het konijn sterft na enkele dagen.

Aanvang immuniteit: 3 weken na vaccinatie
Immuniteitsduur: 1 jaar